Dit was een van de vragen die Patrick van Gils van toppresentaties.nl ons stelde. Hij kwam op uitnodiging van de Stadsambassade naar Zoetermeer. Donderdagavond in de Bakkerswinkel. Zoals altijd had Piet de tafels uitnodigend gedekt. Witte tafelkleden schijnbaar achteloos bestrooid met klimopblaadjes. Verrukkelijke vers gebakken gevulde speculaas. De serviezen met gouden randjes decoratief uitgestald in de Piet Hein Eek kasten langs de wand van de winkel. Op de vloer oude Perzische tapijten. Ik zag in gedachten Tony in een hoekje zitten, nieuwsgierig kijkend naar wat er zou gaan gebeuren vanavond.
Eigenlijk zat iedereen er zo bij. Wie was die Patrick? Ik had hem gegoogeld. Jarenlang verzon hij reclamecampagnes voor MacDonald. Nu geeft hij les in presenteren en doet dat aanstekelijk. Geen avond van achterover leunen en luisteren. Patrick was steeds in gesprek met zijn publiek. Hij gaf ons opdrachten, stelde vragen. Wie ben jij? Welke eerste indruk maak je? Vat in twee woorden samen waar jouw initiatief voor staat. Vertel in 60 seconden aan een onbekende waar jij mee bezig bent. Doe dat met ZEEP (zin, energie, enthousiasme en passie)
En vraag je af: Wie is jouw ideale klant? Dat klinkt een beetje gek, hebben wij klanten in de tuin? Ik beschouw de mensen die in de tuin zijn als medemensen, bezoekers, tuiniers, theedrinkers, soepeters, genieters, mensen die iets willen delen met elkaar, op zoek zijn naar vertier en betekenis in hun leven. Okay, dat zijn dus de ideale klanten van de tuin.
Wat leerden we nog meer? Stel open vragen! De hoe en wat vragen. En luister! Realiseer je wat je klanten nodig hebben. Wat is hun pijn? Heb jij een medicijn, dan voelen zij zich vervolgens fijn. Ik dacht gelijk aan de letterlijke pijn van verschillende tuinvrijwilligers. Wat zou ik die graag oplossen. Maar dit was allemaal metaforisch gesproken. Toen kwam het oefenen. Pitchen was de bedoeling.
Om de beurt op een kistje gaan staan en in 1 minuut vertellen wat jouw initiatief inhoudt. Een voor een beklommen de deelnemers het houten kistje. En ik, ik durfde niet. Gelukkig was Simone er. Moedige meid, voorzitter, welbespraakt. Zij vertelde vol vuur over de tuin en over het schuurtje waar we zo graag een ‘huis’ van willen maken. Een warme, lichte uitnodigende plek met een ruime keuken en een winkeltje, grote openslaande deuren naar de kruidentuin. Zoiets. We gaan binnenkort op bezoek bij de Stichting DOEN. Nieuwe tuindromen realiseren! Ondernemen, hussel de eerste vier letters en je krijgt: DOEN!
Gisteravond op de verjaardag van een schoonzusje durfde ik wel te pitchen. Niet staand op een houten kistje maar zittend op de bank. ‘Hallo, ik ben Jannie en werk al een paar jaar met veel plezier in de buurttuin Zoete Aarde. Nu doen wij mee met een stemactie van Specsavers. Willen jullie allemaal je telefoon even pakken en intypen stichtingspecsaverssteunt.nl’ Dat wilden de feestgangers best. Ze klikten op ‘stemmen’ ‘Zuid Holland’ en ‘Zoetermeer’ en kwamen zo bij de tuin terecht. Stem, stem, stem, stem, enzovoort. Zeer bedankt lieve feestgangers en iedereen die al gestemd heeft of die nu denkt, Oh ja dat wilde ik nog doen! We staan nog steeds boven aan de lijst van de 12 deelnemers in Zoetermeer. Mede dankzij Patrick van Gils, buiging en bedankt voor de ZEEP!